کنجد و سلامتی

روغن کنجد، ملکه روغن ها

  • 1250

کنجد یکی از مغذی ترین دانه‌های طبیعی است که خواص فراوان آن در روغن این دانه هم وجود دارد. این روغن، هم در پخت و پز به کار می رود و هم در تهیه‌ی مواد آرایشی و بهداشتی خانگی. روغن کنجد بیشترین تاثیر را بر روی پوست و مو دارد و به همین خاطر می‌توان به آن لقب روغن زیبایی داد. در واقع می توان این روغن را با چند محصول شیمیایی ضدآفتاب، مرطوب‌کننده، لایه‌بردار، جوان‌کننده‌ی پوست، ترمیم‌کننده و پاک‌کننده جایگزین کرد. خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانم ها را تامین می کند. مصرف کنجد همچنین باعث تقویت ناخن ها شده و ترک و شکنندگی آن را از بین می برد. مصرف دو قاشق غذاخوری کنجد موجب رساندن پنج میلیگرم روی به بدن بخصوص پوست و مو و ناخن ها می شود. امروزه از روغن کنجد بخصوص کنجد سیاه در تهیه انواع فراوده های آرایشی و بهداشتی خصوصا محصولاتی که برای رفع خشکی های پوست تجویز می شوند استفاده می شود. روغن کنجد با مواد مغذی، اسیدهای چرب و ویتامین‌هایی مثل ویتامین E می‌تواند نقش یک کرم عالی مرطوب‌کننده و نرم‌کننده را برای هر نوع پوستی بازی کند. چند قطره از این روغن می‌تواند حین حمام یا بعد از آن کل پوست بدن را نرم و مرطوب کند و همچنین این روغن به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی، بهترین درمان برای رفع چروک و ترک زانو، آرنج و پاشنه‌ی پاست. استفاده‌ی روزانه از روغن کنجد، پوست خشک این قسمت‌ها را نرم و ترمیم کرده و دیگر نیازی به درمان دارویی نخواهد بود.
پوست بدن به طور مداوم در معرض آلودگی‌ها و سموم محیط است. روغن کنجد مثل بسیاری از روغن‌های گیاهی دیگر، خاصیت سم‌زدایی دارد و می‌تواند سموم روی پوست را در خود حل کرده و پوست را به صورت عمیق تمیز کند. با ترکیب مقداری روغن کنجد و شکر بعد از یک ربع زمان برای ماساژ، می‌توانید پوست صورت و بدن‌تان را از شر عمیق‌ترین آلودگی‌ها رها کنید. روغن کنجد به سرعت از طریق پوست جذب شده و همه‌ی خواص خود را به بدن و پوست و مو می‌رساند. مواد مغذی موجود در این روغن را با روغن‌های گیاهی دیگری مثل زیتون و آفتابگردان چند برابر کرده و به پوست خود، خصوصا در بخش‌های آسیب‌دیده بمالید. این روغن با تسهیل گردش خون در پوست، پاک‌سازی سلول‌های مرده و تقویت پوست جدید، آسیب‌های مختلف پوستی را از بین می‌برد. جالب است بدانید که این روغن یک ضدباکتری طبیعی است. برای همین پوست ملتهب از عفونت‌های قارچی یا باکتریایی هم از تصمیم شما برای استفاده‌ی منظم از روغن کنجد استقبال می‌کنند. اگرچه محصولات خالص گیاهی ریسک مصرف بسیار کمتری در مقایسه با محصولات شیمایی دارند، با این حال قبل از استفاده از این روغن برای هر کاربردی، مقدار کمی از آن را روی دست بمالید و اگر حساسیتی به آن نداشتید، این روغن را وارد چرخه‌ی محصولات بهداشتی و زیبایی روزانه‌تان کنید. یکی دیگر از مزایای روغن کنجد برای پوست، به تأخیر اندازی پیری آن می باشد. چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد. محصولات ضد پیری بسیاری وجود دارند اما به این نکته توجه داشته باشید که روغن کنجد علاوه بر این مزیت، فواید بسیار زیادی برای پوست داشته و فاقد مواد شیمیایی می باشد. پوست به عنوان یک لایه خارجی، هر روز تقریبا در معرض همه سموم خطرناک محیط زیست قرار دارد. خوشبختانه، برخی از سموم در روغن محلول هستند و شما می توانید با استفاده از روغن کنجد آنها را از بین ببرید. بدین منظور روغن گرم را به مدت ۱۵ دقیقه بر پوست خود قرار دهید و سپس برای گرفتن نتیجه بهتر، صورت خود را با آب ولرم و بدون صابون بشویید. اگرچه روغن کنجد نسبتا سنگین و چسبناک است اما به راحتی توسط پوست جذب می گردد. در واقع، این روغن، به عنوان روغن حامل یا روغن پایه، برای رقیق کردن سایر روغن های مفید برای ماساژ استفاده می شود. ترکیب های مختلف انواع روغن اغلب به نوع پوست افراد بستگی دارد. با این حال، مخلوط کردن روغن کنجد با انواع دیگر روغن های گیاهی بی خطر و آسان است. هنگامی که این روغن برای ماساژ به کار می رود، جریان خون را بهبود بخشیده و سلول های آسیب دیده را ترمیم می کند.
برای تهیه یک ماسک خانگی بسیار مفید به مواد زیر احتیاج دارید:
روغن کنجد دو قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ یک عدد
شیر دو قاشق مرباخوری
آرد جوانه گندم دو قاشق غذاخوری
ابتدا مواد را کاملا مخلوط کرده و بعد از شستشوی موها در حمام این ماسک را بر تمام مو بخصوص پوست سر قرار داده و کاملا با دو دست ماساژ دهید. هر قدر ماساژ بیشتر باشد مواد آسان تر نفوذ می کنند. سپس با گذشت ۱۰ دقیقه آنها را با آب ولرم آبکشی کنید.

نظرات

نظر خود را بنویسید