کنجد و سلامتی

از چه روغنی برای مصارف خانگی استفاده کنیم؟

  • 1594

روغن ها کاربردهای متفاوتی دارند و از نظر طعم و خواص دارای ویژگی های متفاوتی اند. روغن های طبیعی به طور کلی حاوی ۲ نوع چربی هستند: چربی اشباع شده که در دمای معمولی جامد می شود، بسیار بادوام است و در مقابل اکسیداسیون مقاومت می کند. بنابراین اغلب این روغن ها دمای بالا را تحمل می کند اما چربی اشباع نشده در دمای معمولی مایع است و معمولاً به آسانی اکسیده می شود. روغن های موجود در بازار معمولاً به روش شیمیایی و با حلال های شیمیایی نظیر هگزان (hexane) به دست می آید. پس از روغن گیری برای خارج کردن این حلال های خطرناک، فرآیندهای بسیار زیادی طی می شود و مواد شیمیایی خاصی در حرارت بسیار بالا و به منظور بوزدایی و سفید کردن به آن ها افزوده می شود که طعم، رنگ، ظاهر و خواص آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. انواع روغن ها را می توان به دو دسته تصفیه شده و تصفیه نشده نیز تقسیم کرد. روغن تصفیه نشده روغنی است که کدر است و حتی می توانید رسوب ته روغن را ببینید. این روغن رنگ، طعم و ظاهر مشخص تری از روغن های تصفیه شده مشابه خودش دارد. این روغن از نوع تصفیه شده آن مغذی تر است اما ماندگاری کوتاه تری دارد. بهترین نحوه استفاده از این روغن، مصرف خام آن در سالاد است و یا مواد غذایی که نیاز به حرارت ندارد. طبیعی است که از روغن تصفیه شده معمولاً برای تهیه مواد غذایی که حرارت می بیند، استفاده می شود. این روغن پس از حرارت کاملاً قابل استفاده است، به همین دلیل طرفداران بیشتری دارد و در پخت و پز یا سرخ کردن غذا از آن ها استفاده می شود. به‌طور کلی روغن‌های گیاهی از لحاظ ارزش خوراکی و کیفیت با روغن‌های حیوانی یا روغن‌های هیدروژنه قابل مقایسه نیستند. روغن‌های مایع گیاهی از جمله روغن ذرت، کنجد،سویا، زیتون، کانولا، آفتابگردان و… بهترین روغن‌های خوراکی برای انسان محسوب می‌شوند. این روغن‌ها به میزان قابل توجهی اسیدهای چرب غیراشباع دارند. این نکته را بدانید که بیشتر اسیدهای چرب غیراشباع برای سلامت بدن ضروری هستند و کمتر باعث افزایش طیف چربی‌های خون، گرفتگی و تصلب شرایین و دیگر بیماری های عروق می شوند.
 
اسید چرب ترانس از تمام اسیدهای چرب خطرناک‌تر است و مصرف آن برای سلامت بسیار مضر است این نوع از چربی‌ها احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت و بسیاری از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین روغن‌های مایع گیاهی که به‌صورت طبیعی از دانه‌های روغنی به دست می‌آیند، مناسب‌ترین روغن خوراکی محسوب می‌شوند. روغن کنجد یکی از بهترین انواع روغن های نباتی است.
روغن کنجد که از دانه کنجد گرفته می شود اولین بار از طریق آشپزان چینی وارد سفره غذای بسیاری از مردم شد. این روغن حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است و ثابت شده است که در کاهش فشار خون نقش مهمی دارد. با اضافه کردن یک قاشق روغن کنجد به داخل سالاد می توانید از خواص بی شمار این روغن در کنار غذای خود استفاده کنید. روغن کنجد یکی از روغن های اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود ، زیرا این روغن نه تنها کلسترول خون را افزایش نمی دهد، بلکه آن را کاهش نیز می دهد .برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین برود. سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آنها روی آب بیاید . بعد از گرفتن پوست، دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند . این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود . این روغن را روغن سرد می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی بدست می آید که به نام روغن گرم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد. اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید که روغن سرد باشد که به نام “FIRST COLD PRESSED” معروف است، زیرا در اثر حرارت دادن، روغن کنجد خواص خود را از دست می دهند .
شرکت عقاب به عنوان برترین تولید کننده ی روغن کنجد در ایران بیش از نیم قرن است که با تولید روغن فرابکر کنجد به روش پرس سرد پس از انجام فرایند فیلتراسیون به منظور جدایی ذرات معلق، محصولی با طعمی عالی و کیفیت بی نظیر به مصرف کنندگان ارائه می دهد. در این روش به دلیل استفاده از حرارت‌های پایین، کم‌ترین تغییرات در ترکیبات و خواص تغذیه‌ای روغن ایجاد شده و به‌دلیل عدم نیاز به فرآیندهای تصفیه بعدی، یک روغن کاملاً خالص و بکر با رنگ زرد ملایم و شفاف و عطر و طعم مطبوع حاصل می‌گردد

نظرات

نظر خود را بنویسید