کنجد و سلامتی

فواید کنجد برای سلامتی

  • 1121

کنجد از قدیمی ترین دانه های شناخته شده و مورد استفاده بشر است که قدمت آن به ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد. این دانه های کوچک از گیاهی یک متری به دست می آیند که به سبب دارا بودن روغن قابل استخراج تنها قسمت مورد استفاده از این گیاه است و در تمام طول سال بسته به انواع آن در رنگ های مختلف سفید، زرد، سیاه و قرمز در دسترس است.
این دانه های کوچک موارد استفاده بسیار زیادی دارد، عمدتاً مصرف خوراکی داشته و در صنایع داروسازی از آن به عنوان حلال در محلول‌های تزریقی عضلانی استفاده می‌شود، روغن کنجد به عنوان پادزهر سموم نیز به کار گرفته می‌شود. مصرف مداوم کنجد می‌تواند بر تقویت حافظه نیز تأثیر گذار باشد.
روغن کنجد از دانه کنجد غنی شده گرفته می شود. اما از جمله مهمترین تاثیراتی که این دانه را به یکی از محبوبترین دانه ها به ویژه در آسیا بدل کرده تاثیر انکار ناپذیر آن در سلامت پوست و مو می باشد.
روغن کنجد که معمول ترین، پر استفاده ترین و شناخته شده ترین فرآورده کنجد است که به علت داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان غنی شده و چربی‌های اشباع نشده نه تنها مضر نیست بلکه می تواند به کنترل فشار خون کمک کند. این روغن یکی از بهترین انواع روغن ها برای ماساژ سنتی و امروزی محسوب می شود. به طور کلی ماساژ گردش خون را تسریع می کند و خون را به نقاطی از پوست می رساند که شاید گردش خون کمتری در آن وجود داشته باشد حال اگر این ماساژ همراه با روغنی همچون روغن کنجد که سرشار از ویتامین E است، صورت بگیرد منجر به رفع بی خوابی، خستگی، استرس و بی حالی روحی می شود، ضمن اینکه استفاده از آن درد و اسپاسم عضلانی، مانند سیاتیک، درد پشت و درد مفاصل را تسکین می‌دهد. کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E و اسیدهای چرب امگا۳ بوده و به همین سبب با کند کردن روند پیری و اثرات ناشی از افزایش سن، پوستی شاداب، شفاف، نرم و مرطوب و در عین حال انعطاف پذیر و جوان را به ارمغان می آورد، همچنین این روغن در درمان لک سوختگی روی بدن نیز از دیرباز استفاده می شده است.
کنجد و سایر فرآورده های مشتق شده از آن برای جذب آهن، روی و کلسیم بسیار مفید بوده، علاوه بر این که منبع خیلی خوبی از منگنز و مس است. از نظر کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین B1 ، روی و فیبرهای غذایی نیز منبع ارزشمندی به شمار می رود.
وجود روی نیز در کنجد بر اهمیت آن افزوده است، یک قاشق غذاخوری کنجد در روز، نیاز روی بدن را نیز تامین می کند. روی مانع نازک شدن و ریزش مو شده ضمن اینکه کمبود روی منجر به آکنه و مشکلات پوستی از این دست می شود که کنجد منبعی غنی برای این ماده ارزشمند در سلامت پوست و مو به حساب می آید.ضمن اینکه چربی موجود در این دانه باعث ترمیم موهای خشک و شکننده می شود.
به همین سبب امروزه در بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی به ویژه مرتبط با پوست و مو حتماً از کنجد خصوصاً کنجد سیاه استفاده می شود پس بهتر است با گسترده کردن طیف محصولات مشتق شده از این دانه، به طرق مختلف و متناسب با سلیقه هر فردی این دانه را در رژیم غذایی روزمره خود قرار دهیم تا از خواص بیشمار آن بهره مند شویم.

نظرات

نظر خود را بنویسید