کنجد و سلامتی

نقش کنجد و فراورده های آن در طب سنتی

  • 2997

پزشکی قدیم ایران بر پایه ی دانش طب سنتی بوجود آمد. این طب با قدمتی ۳۰۰۰ ساله با افراد متبحری همچون ابن سینا و زکریای رازی شکل گرفت و از حدود ۵ قرن پیش تا کنون در اقصی نقاط دنیا تدریس شده است. اصول این طب بر پایه چهار طبع یا مزاج استوار است و افراد با تمام خصوصیات اخلاقی و فیزیکی زیر مجموعه ی یکی از این موارد می باشند.

برای ایجاد تعادل در بدن، داشتن شناخت و آگاهی نسبت به این نوع طبع و مزاج برای افراد ضروری می باشد. با رعایت رژیم های غذایی مناسب و متعادل سازی غذاها از منظر طب سنتی، سلامتی و شادابی حاصل می شود و از بروز بیماری ها تا حد زیادی جلوگیری می شود.

مزاج گرم و تر (دموی)، گرم و خشک(صفراوی)، سرد و تر(بلغمی) و سرد و خشک(سوداوی) چهار مزاج و طبع اصلی می باشند که هر کدام خصوصیات و برنامه ی غذایی خاص خود را دارند. در این میان افرادی با طبع سرد برای ایجاد تعادل در بدنشان به ترکیب غذاهای سرد و گرم  به صورت توامان نیاز دارند. مصرف خوراکی هایی با طبع گرم همانند کنجد، عسل، دارچین و زنجبیل به افراد سرد مزاج(سوداوی و بلغمی) توصیه می شود و پرهیز از مصرف غذاها و گوشتهای سرد به سلامت این افراد کمک می کند.

در طب سنتی، غذاهایی با طبع سرد ارزش غذایی چندانی نداشته و ضعف و بی حالی، رنگ پریدگی، بی حوصلگی، خواب زیاد، کاهش میل جنسی و … را در افراد به وجود می آورد. در مقابل غذاهایی گرم سبب فشار خون بالا، کم خوابی، بر افروختگی چهره، جوش و … می شوند. نا هماهنگی و عدم تعادل در بین مزاج ها و وعده های غذایی در بدن اختلال و بیماری ایجاد می کند.

کنجد و فرآورده های آن با داشتن طبعی گرم و مرطوب می توانند برای متعادل سازی غذاهای سرد و خشک به کار بروند. شرکت عقاب با بهره برداری از این دانه های روغنی پرفایده و تولید محصولاتی طبیعی و با کیفیت توانسته گامی بزرگ برای بهبود و ارتقای برنامه ی غذایی سالم افراد بردارد که در ادامه به برخی از کارآمد ترین ترکیبات آن اشاره می کنیم:

گوشت و پروتئین از جمله مواد ضروری برای بدن به شمار می رود. گوشتها طبع های مختلفی دارند و لازم است افراد با علم به طبع خود و گوشتی که مصرف می کنند غذاهای خود را در سالم ترین و بهترین حالت برای خود طبخ کنند. در ادامه برخی از این گوشتها و مواد غذایی که بوسیله ی فرآورده های کنجدی طبعی معتدل پیدا می کنند آورده شده است.

گوشت بلدرچین از جمله گوشتهای مفید و با ارزش تغذیه ای بالا می باشد. در طب سنتی این گوشت از جمله گوشتهای گرم و خشک به شمار می آید. برای معتدل سازی و طبخ این گوشت بهتر است آن را در آب شیرین شده، روغن کنجد و بادام بجوشانید. برای چاشنی آن می توان از آب انار شیرین شده، روغن زیتون و رب انار استفاده کرد. همچنین برای مزه ی بهتر این گوشت می توان پس از پختن کمی آن را در روغن کنجد تفت داد.

ماهی طبعی سرد و مرطوب داشته و می تواند برای افرادی با طبع سرد ناخوشی و بیماری بوجود آورد. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است تا آن را بوسیله ی روغن کنجد، زنجبیل، آویشن، عسل، گردو و فلفل طبخ کنید.

دل و قلوه با طبعی گرم وخشک بهتر است در روغن کنجد، آویشن، زیره، فلفل و گلپر خوابانده شود و سپس کباب شود.

عدس با داشتن طبعی سرد و خشک بهتر است تا با زیره، سرکه، گلپر، روغن بادام، کنجد، پونه و زعفران پخته شود.

باقالا پلو غذای محبوب ایرانی نیز دارای طبعی سرد و مرطوب است و بهتر است که برای معتدل سازی طبع این غذا از کنجد، سیاه دانه، زنجبیل و آویشن استفاده کرد و  پس از صرف این غذا مقداری عسل و خرما مصرف نمود.

به اشتراک بگذارید

نظرات

نظر خود را بنویسید